DIY: De basis voor een insteekmapje van papier

maart 02, 2017


Een DIY waar je alle kanten mee op kunt, of je nu graag zelf kaarten maakt of een handgeschreven brief op een creatieve manier wilt inpakken. Voor snailmail maak ik graag gebruik van papieren mapjes. Een handige manier om brief én goodies te bundelen voordat ze in de envelop worden geschoven. Vandaag laat ik in enkele stappen zien hoe je een mapje maakt met een insteekzakje. Je kunt het zien als een verlengde kaart.


Benodigdheden
Dit mapje maakte ik van twee kant en klare dubbele kaarten in A6 formaat. Voor de basis heb je verder nodig: een schaar of snijmachine, plakband en eventueel een ronde pons. Het handigste om te gebruiken zijn liggende kaarten, waarbij de vouw in de breedte zit. Zelf had ik enkel staande kaarten op voorraad, hierdoor begon ik de DIY met het snijden van de eerste kaart in twee helften. Vervolgens plak ik de helften met plakband aan elkaar, zodat alsnog een liggende kaart ontstaat (zie bovenstaande foto).


Aan die twee kaarten komt aan de rechterkant een derde: het insteekzakje. Deze maak ik met de tweede dubbele kaart. Op één korte zijde na (dit is straks de opening van het zakje) zorg je dat alle zijkanten dicht worden geplakt met behulp van plakband. 

Inkeping
Om de papierwaren die straks in het zakje komen er makkelijk uit te kunnen pakken haal ik met een ronde pons een half maantje uit de korte zijde die dient als opening. Hiervoor gebruik ik een ronde pons met een diameter van 5 cm. Door de pons niet volledig op het papier te schuiven ben je in de mogelijkheid maantjes te snijden. De pons die ik in deze DIY gebruik kocht ik bij hobbywinkel Pipoos voor € 12,95.


Flexibel vouwen
Op bovenstaande foto zie je duidelijk het idee van het zakje. Om het mapje straks goed dicht te kunnen vouwen is het belangrijk het zakje aan de bovenzijde met circa een halve centimeter in te korten. Heb je dit gedaan, dan kun je de onderkant van het zakje (korte zijde met plakband) vastplakken aan de rechterkant van de liggende kaart. Zorg wel dat je de twee helften niet te dicht op elkaar plakt, dat vouwt niet zo flexibel. Een tussenruimte van 1,5 mm volstaat (zie de onderste foto in deze blog).

Heb je dit gedaan, dan ben je in de mogelijkheid het mapje dicht te vouwen. Het zakje vouw je eerst naar binnen, daarna volgt (net als bij een gewone kaart) de linkerzijde.


Invulling
Wat is nu het effect? Bovenstaande foto geeft het goed weer: wanneer de ontvanger de kaart opent ziet hij of zij eerst het insteekzakje. Een standaard kaart krijgt zo een leuk extraatje. In het zakje schuif je bijvoorbeeld de goodies, de brief plak je met tape op de onderste kaart (het middenstuk, wanneer het mapje volledig is geopend). Behalve voor snailmail is dit mapje ook goed te gebruiken bij het versturen van verjaardagspost of wanneer je op een originele en creatieve manier geld cadeau wilt geven.


Aan de slag met...
Zoals in de titel al staat beschreven is dit puur en alleen de basis voor een insteekmapje van papier. Het leukste deel volgt nu: het beplakken van de basis met papier, stickers en tape. Leef je uit! Het mapje dat ik in deze DIY maakte ga ik gebruiken voor een nieuwe snailmail. Het eindresultaat zal ik hier binnenkort tonen.

Meer mapjes van papier bekijken? Ik maakte er al diverse:
Van meerdere enveloppen, met deurtjes in thema bloemen en zwart-wit, met insteekflap en klein zakje.

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.