Snailmail: een mapje van papier

maart 12, 2014


Voor Anne maakte ik van karton en felgekleurd papier een mapje. Dit keer geen uitgebreide snailmail vol cadeautjes, maar vooral een gedecoreerde brief. Ook van iets kleins valt iets feestelijks te maken.


STAP 1: De basis van het mapje
Uit karton knipte ik twee rechthoeken van elk circa 12 bij 18 centimeter. Met schildersplakband plakte ik de twee helften aan elkaar. Waarom schildersplakband? Omdat het breed is en makkelijk mee buigt, wat handig is bij een mapje als deze vanwege het 'klap effect'.

STAP 2: Bekleden
Daarna voorzag ik de buitenkant van een felgekleurd papiertje. Het oranje/wit gestreepte papier (eigenlijk is het cadeaupapier) vond ik bij HEMA, op een rol van 200 x 70 cm. In ditzelfde design is ook nog een roze versie te koop. De papieren kaft vouw je gemakkelijk naar binnen en kan je vastplakken met lijm of plakband. Let er wel op dat het papier genoeg speling geeft, zodat het mapje nog wel open en dicht kan zonder dat het papier scheurt. 

STAP 3: Decoreren
Voor de binnenkant knipte ik twee stukken bruin pakpapier op maat, welke ik vastplakte met dubbelzijdig plakband en wat lijm voor in de hoekjes. Om de naad te bedekken plakte ik in het midden van het mapje een stukje masking tape. Van hetzelfde papier vouwde ik een envelopje en een vakje waar de brief in geschoven kon worden. Het was ook voor het eerst dat ik mijn typemachine kon uittesten. Dat had ik even onderschat! Ik ben wel vier keer opnieuw begonnen, iets met tikfouten door te snel te willen typen. Maar, al doende leert men! Uiteindelijk ging het best lekker en ondanks dat er niets boven een handgeschreven brief gaat is dit best een geinig alternatief, heerlijk retro.


STAP 4: Sluiten met een strik
De sluiting van het mapje maakte ik op dezelfde manier als bij de Floddertje snailmail. De voorkant van het mapje voorzag ik met zwarte pen van de naam van de ontvangster. Helaas heb ik niet zo'n vaste schrijfhand, maar een oplossing was snel gevonden door haar naam in een kek lettertype op papier te printen, over te trekken met carbonpapier onder de uitdraai, en vervolgens in te kleuren met pen.

STAP 5: Inpakken
Het mapje schoof ik in een hoesje van doorzichtig plastic (Ik kocht ze bij Wibra: wenskaartzakjes met kleefstrip. Voor 50 stuks in het formaat 12,8 x 18,4 cm betaal je 89 cent).

Op zoek naar meer snailmail inspiratie? Neem een duik in het snailmail archief van 365 Miles to Paris. 

You Might Also Like

7 reacties

  1. Mooi! Ik vind dit toch eigenlijk ook leuker, niet helemaal bomvol met extra goodies. En die typefouten zijn nou juist de charme van zo'n getypte brief haha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er weer vrolijk uit! En tja, zo'n ouderwetse typemachine mist de backspace-knop ;-) Maar dat maakt het zeker niet minder leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heel fijn uit! Wat heb je ook een prachtig handschrift!
    Liefs, Ruchama

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.