Een heel vies meisje

februari 04, 2014


"Er was eens een meisje dat Floddertje heette, omdat ze altijd vuil was en altijd vol met vlekken zat. Behalve als ze pas in het bad was geweest. Maar nooit kon ze langer dan een half uur schoon blijven. Om de haverklap moest Floddertje in het bad, samen met haar hondje Smeerkees, dat ook altijd smerig was." Met deze regels begint het bekende boek van Annie M.G. Schmidt. Toen ik een afgeschreven bibliotheek versie in handen kreeg wist ik dan ook direct dat dit perfect snailmail materiaal moest zijn.





Voor de basis, het boekje, plakte ik drie vellen stevig papier aan elkaar met gekleurd tape. De vakjes maakte ik door twee bladzijden uit het boek te scheuren, deze op maat te knippen en aan de randen van het papier te plakken. Daarbij zocht ik twee kleurrijke enveloppen, één voor de brief en één voor de goodies. Die laatste envelop vulde ik met een notitieboekje en een slinger, gemaakt met afbeeldingen uit het boek. En bij een thema als deze mag een verpakking zeep natuurlijk niet ontbreken.

Ik knipte vlaggetjes, plakte de naam van de ontvangster in het midden van het boekje en toen kwam de voorkant aan bod, wat nu? Hoera voor restmateriaal, want het ingeknipte papier wat over was van de vlaggetjes bleek een prima achtergrond voor de vrolijke afbeelding van Floddertje. Een toepasselijke stempel en klaar! Toen bleef er nog één bladzijde over, de flap die je ziet wanneer je het boekje opent. Met een set alfabet stempels stempelde ik toepasselijke woorden bij het verhaal van Floddertje.

De sluiting van het boekje maakte ik door aan weerszijden een stukje touw te plakken. Met een pons haalde ik een cirkel uit één van de bladzijden van het afgeschreven boek. De cirkel knipte ik door de helft, die ik weer over de stukken touw plakte. Simpel, maar effectief. De pons die ik voor deze snailmail gebruikte heeft een diameter van 5 cm. Wat een uitkomst is zo'n apparaat overigens! Restmateriaal wat anders in de prullenbak zou verdwijnen haal ik nu eerst door de pons alvorens het bij het oud papier verdwijnt. Minder afval en meer knutselmateriaal.

You Might Also Like

9 reacties

  1. En die super leuke post mocht ik ontvangen, bedankt!! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet eruit als een mooie snailmail om te ontvangen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och wat leuk! Wat zijn het toch leuke illustraties!
    En ook hier staat een bakje met geponst restjes!
    Liefs, Ruchama

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gek op de illustraties van Fiep Westendorp, heerlijke stijl. Leuk dat jij ook zo'n enthousiaste hergebruiker bent, had ook eigenlijk niet anders verwacht. Echt een uitkomst zo'n pons, als ik dat toch eerder had geweten!

      Verwijderen
  4. Wauw!! Die is echt té leuk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk, ben dol op leuke illustratie's!!! Er ligt hier al een hele tijd een half afgemaakte snail mail voor je, maar ik zit in zo'n fase waar er weinig tot niets uit mijn handen komt... maar goed dat het snail mail heet en het niet de bedoeling is dat het er met 1 dag al is, maar ben je dus niet vergeten hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft niets! Neem gerust de tijd. Ik heb veel liever dat je plezier hebt bij het maken dan dat je tegen de klok werkt.

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.